Een gezonde balans tussen instroom - doorstroom en uitstroom.
Regelmatig word ik gevraagd om te helpen bij Employer Branding en de daaruit voortvloeiende arbeidsmarktcommunicatie. Vaak vanuit het gebrek aan expertise bij het aantrekken van schaars talent in een overspannen arbeidsmarkt. Maar wat is Employer Branding precies? En waarom is het zo belangrijk?
Employer Branding is geen onderdeel van de Marketing & Communicatie afdeling. Het hoort ook niet thuis bij de HRM afdeling en het is ook niet iets wat je 'even neerzet'.
Employer Branding - en de daaruit voortvloeiende arbeidsmarktcommunicatie, is een voortdurend proces wat de hele organisatie raakt. Het is je voorportaal naar je arbeidskapitaal, je human resources. En zonder mensen geen dienstverlening; toch? Waarom is het dan zo vaak een ondergeschoven kindje wat we erbij doen?
Ik denk dat het deels komt omdat we achter de feiten aanlopen; we volgen de trends en maken iets pas belangrijk als het ons al voorbij gestevend is. En dan is het te laat. Want de grootste schreeuwers met de nieuwste technologieën winnen the war of talent zou je zeggen. Een andere reden is dat we het als taak beleggen bij één persoon van een afdeling; "Ga jij hier maar mee bezig want dit is belangrijk".
Ik ben ervan overtuigd dat Employer Branding en de daaruit voortvloeiende arbeidsmarktcommunicatie je bestaansrecht als bedrijf raakt. Het heeft alles met herkenbaarheid te maken; niet alleen voor een toekomstige medewerker maar ook voor de huidige medewerker en je oud medewerkers! Als je ervoor kan zorgen dat deze drie doelgroepen zich kunnen identificeren met jouw bedrijf ontstaat er vanzelf weer een gezonde balans tussen instroom doorstroom en uitstroom.
Succes met het bouwen aan een sterk werkgeversmerk!